Přeskočit na obsah

Co když je to jinak?

Internetem hýbou příběhy. Copywriteři se předhánějí v tom, kdo nejlépe prodá právě ten váš příběh. Hlavně to musí být ve stylu „jak chudá dívka ke štěstí přišla“.  Jak z nějakého průšvihu vydělat velké peníze. Snadno a rychle. Se zaručeným návodem na úspěch.

Co když to je ale jinak?

Návody na úspěch hodně lidem spíše víc ublíží, než pomůžou. Moje zkušenosti z posledních let říkají, že to tak bylo u příběhů, které šly nejen kolem lidí v mém okolí, ale i kolem mě samotného. Tak se vám to někdy stalo? Něco se v životě změnilo. Třeba vám odrostly děti. Rozešli jste se s partnerem. Přišli jste o práci nebo se nepovedlo něco v podnikání. Mně se v posledních letech tyhle věci stávaly. Tedy, kromě rozchodu s partnerem – pořád mám vedle sebe skvělou manželku. Bylo by víc sexy napsat, že jsem se se všemi těmi událostmi vypořádal s chladnou hlavou, jak mě posílily a jak jsem je přetavil ve velké peníze.  No, ale tak to nebylo. Jsem člověk z masa a kostí. Žádný superman. Někdy to byly dny, někdy týdny, někdy i měsíce tápání. Rozhlížíte se kolem a hledáte inspiraci pro další cestu.

A ze všech stran na vás vyskakují motivační hlášky a citáty.

Ony na vás ty odkazy vlastně vyskakovaly vždycky, jenom jste si jich předtím nevšímali. Tyhle odkazy přitahují hlavně pozornost lidí, kteří se necítí úplně v pohodě. Když lítáte na vlně úspěchu, tak po vás tyhle věci stékají, prostě si jich nevšímáte. Najednou ale všude narážíte na příběhy Gatesů, Jobsů a Fordů. Na internetu na vás vypadávají různé návody na úspěch. Návody na štěstí. Mají něco společného. Jsou to jedny z nejčtenějších témat. Dozvíte se, že úspěšní vstávají brzy ráno a chodí běhat. Že úspěšní lidé si plánují svoje cíle a jdou si za nimi. Ovládají pozitivní mysl a mají silnou vnitřní motivaci. Úspěšní lidé prý pracují deset a více hodin denně. Jde vám z toho hlava kolem a tápete, co děláte špatně.  Začnou na vás vyskakovat odkazy na hodně kurzů, koučů a spousta rad, jak být úspěšný, šťastný, bohatý a bůhvíco ještě.

Co když je to ale jinak?

Byly časy, kdy jsem tyhle věci hltal. Jednu za druhou. Když jsem měl obchodní tým, říkal jsem svým lidem, že si musí plánovat svoje cíle. Měl jsem svůj vision board a chtěl jsem, aby ho měli i oni. Svojí nástěnku snů. Nojo, ale co když je to jinak? Dneska žiju bez vision boardu. A neschází mi. Co když někomu fakt nedělá dobře vstávat každý den v pět hodin ráno? Co když jsou někteří lidé v pohodě i bez úspěchu v podnikání. Nebo bez balíku peněz?  Co když to má každý jinak? Na férovku musím říct, že já patřím k lidem, kteří jsou nejspokojenější ve víru činností. A zvlášť , když se daří a je to okořeněné úspěchem. Nedělá mi dobře, když mám ležet několik dní na pláži. Nedělá mi dobře, když jedu na dovolenou bez notebooku. Taky mi ale nedělá dobře, když bych měl vstávat každý den v pět ráno. Ale úspěšní to tak prý dělají! A ještě k tomu chodí každé ráno běhat! Jenomže já jsem od přírody sova. Nejlíp se mi pracuje večer a není neobvyklé, že jdu spát dlouho po půlnoci. Někdy i ve dvě ráno. Když mám jít běhat, tak odpoledne nebo večer.

Měl jsem kolegu, který to má jinak.

V deset večer začne zívat a padne do postele, ráno se mu nechce vstávat. Co když je to jinak? Co když je ten úspěch a spokojený život u každého o něčem jiném? Co když pro někoho není nutné běhat po žhavém uhlí, zatímco jeho kamarád ho přesvědčuje o tom, že se bez toho nedá žít? Co když je pro někoho plánování cílů a nástěnka snů nevyhnutelná součást jeho života, ale pro jeho bráchu je to něco jako alergen, který mu způsobuje vyrážku?  Před pár dny mi jeden můj známý řekl něco, co mě přimělo k sepsání těchto řádků.  Našel prý web “Moderní prodejní techniky”. a také tam našel fotku autora. A s několika lidmi se shodl na tom, že nechápou, jak může někdo, kdo má šedivý vlasy, mluvit o moderních prodejních technikách?  A mě došlo, že má v něčem pravdu. Jdeme jak ovce v davu za někým, kdo nám zdánlivě ukazuje zaručenou cestu k úspěchu. Sám to slovo často používám. Už nebudu.  Místo “moderní”  budu říkat “proti proudu”. V podnikání a obchodování platí totéž, co v tom úspěchu.

Máte svoje dlouhodobé vize?

Někoho to udělá šťastným, pomáhá mu to a někoho to ubíjí. Co když je to jinak? Co když fakt nemusíš prodávat ani jít za úspěchem stejným způsobem jako ostatní? Co když vůbec není nutné se s nikým srovnávat? Co když je všechno mnohem jednodušší, než se zdá? Žijeme ve světě plném informací. Nikdy kolem nás nebylo tolik informací jako dnes. A rozhodně není nutné věřit všemu, co kde slyšíme. Není nutné věřit ani tomu, co píší na na Facebook světová osa současného „moderního“ osobního rozvoje. Svět je pestrý hlavně díky tomu, že každý z nás je jiný. A k úspěchu a ke štěstí nás nedovedou žádné univerzální pravdy a návody.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..