Networking aneb síťování po česku

Jen málokdo se asi v současné době s tímto pojmem nesetkal. Patří mezi zvláštní slova, která rozšiřují náš slovník, většinou  se ani nesnaží trvat na českém překladu a i když ano, tak dostává mnohdy zvláštní výklad. Networking neboli síťování. Princezna Koloběžka přijela v síti, rybáři se bez sítí neobejdou, většina z nás si pomalu zvyká být stále on line na síti a studenti ekonomických oborů se učí o síťovém marketingu, ale síťování?

Jeden z doslovných překladů říká, že networking je dělání sítí. Že by nová metoda výroby sítí?  To asi ne!  Zkusme se na to tedy podívat laickým pohledem.

Jedna z neoficiálních definic říká, že business networking je způsob získávání nových kontaktů a jejich následné využití pro vytváření obchodních příležitostí. Jiná pak říká, že networking je jakási platforma, jež pomáhá ke sdílení informací a zefektivnění podnikání. Ale proč bychom měli zůstat jen u podnikání. Lázslo Barabási ve své teorii „šesti kroků“ tvrdí, že mezi dvěma neznámými lidmi, kteří se chtějí poznat, je maximálně šest mezičlánků, rozuměj přátel, přes které vede cesta ke vzájemnému propojení.

Vytvořte si vlastní síť

Trochu zjednodušený pohled nám tedy říká, že pokud potřebuji někoho konkrétního poznat, musím najít maximálně šest vhodných kontaktů, které mě k němu dovedou. Vytváříme si vlastní kontaktní sítě, které nám umožňují využívat kapacity, zkušenosti a dovednosti lidí v našem okolí. Protože, když někoho znám, je snazší ho požádat o radu či pomoc, než se obracet na někoho neznámého. A je vcelku jedno, jestli jde o investici do podnikání, opravu vodovodního kohoutku nebo partnera na mejdan.

A máme tedy, do určité míry,  jasno, co je to networking,  Většina mi vcelku oprávněně namítne, že takovou „síť“ už dávno mají a facebookoví nadšenci začnou vykřikovat čísla, znamenající počty jejich přátel či „likerů“.

Ale pozor, networking nejsou prázdná čísla ukrývající jakési Sněhurky, ježky a Pepy bůhvíodkud.

Networking jsou skuteční lidé se svými příběhy, které znáte a kteří znají vás. Které jste potkali a s kterými jste mluvili. Kteří si zařadí vaši tvář, když jim zavoláte. A kteří vám pomohou, když je o něco požádáte. O radu, o pomoc či další kontakt na někoho, koho právě hledáte.

Co tedy musíte udělat, abyste měli kvalitní „síť“

  • Mít jasnoproč a za jakým účelem ji budujete. Něco jiného jsou kontakty využitelné v podnikání a něco jiného jsou kamarádi na mejdan nebo na sport. Můžete jít se svým obchodním partnerem na tenis, ale až teprve tehdy, když se znáte a víte, že vám to spolu bude „ladit“.
  • Budujte svoji síť s nadhledem, s rozmyslem a postupně. Víte, jak hrozná je atmosféra na „seznamce“, když tam z každého na dálku cítíte, jak za každou cenu hledá partnera? Když na vás bude na první pohled patrné, že hledáte úpěnlivě nějakou pomoc, tak buď neuspějete nebo nalítnete prvnímu podvodníkovi.
  • Buďte připraveni dávat, nechtějte jen brát. Networking je postavený na win-win principu, musí přinášet výhody oběma zúčastněným stranám. Jakmile by chtěl někdo jen profitovat sám, brzy se vyřadí.
  • Dávejte důraz na kvalitu. Daleko lepší je mít 20 kvalitních lidí kolem sebe, se kterými se čas od času potkáte, něco společně zažijete a uděláte, než 150 noname kontaktů, za kterými si nevybavíte žádnou tvář, natožpak dovednost, kterou lze využít.

A jak se tedy do networkingu pustit?

Standardní cestou jsou tzv. networkingové akce. Konference, přednášky, workshopy či semináře, byznys snídaně či setkání. Potkáte se zde s mnoha lidmi, odborníky i laiky, a je to určitě výborná příležitost pro navazování nových kontaktů. Tedy pro ty, kterým nedělá problém oslovit naprosto neznámého člověka banální větou: „jak se vám tu dneska líbí?“ Pro ostatní je to spíš důvod  pro pěstování dalších traumat typu: jsem úplně neschopný se s někým seznámit.

Na těchto akcích totiž většinou platí nepsané pravidlo „uvádění do společnosti“. Musíte znát někoho, kdo vás představí někomu dalšímu, jinak to moc nefunguje. Čím „bohatší“ účastníci, tím více se toto pravidlo dodržuje. Překonávají ho jen výrazní extroverti nebo exhibicionisté.

Networkbuilding

Já vám nabízím jinou cestu, které říkám networkbuilding. Je to orientace na  budování kvalitních dlouhodobých vztahů, předpokládám že nepotřebujete mít plné vizitkáře nicneříkajících vizitek a seznam přátel, o kterých nic nevíte. Organizujeme zážitkové akce, jejichž hlavním programem je zábava a pohoda, protože při ní se vztahy navazují jednodušeji. Najdete a vyzkoušíte si zde své potenciální partnery a máte i dostatek času si s  nimi nezávazně povídat beze strachu, že vám ujede metro či autobus nebo že se k někomu dalšímu nestihnete dostat. U každé akce vám umíme nabídnout i nějaké byznys téma s odborníkem, kde můžete probrat problémy, které vás pálí a najít společně s ostatními řešení, které potřebujete.  A třeba najít i partnera pro váš nový byznys projekt.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..