Projektový plán CANVAS

Plánování a příprava projektu je pro budoucí realizaci našeho projektu extrémně důležitá činnost. Řada  dotačních programů nás nutí psát projektové plány jako velmi strukturované slohové cvičení, v mnoha případech nám ale daleko lépe poslouží jednoduchá technika vycházející z metody LEAN CANVAS. 

Její podstatou je jednostránkový dokument, na kterém stručně shrnete hlavní body svého záměru. A protože již známe základní pravidlo efektivity, že vše důležité se musí vejít na jednu stránku A4, nepřekvapí nás, že náš projektový plán CANVAS potřebuje opravdu jen tuto jednu stránku.  

Na obrázku vidíte jeden z možných modelů tohoto jednoduchého projektového plánu, který je používán buď jako úvodní definice projektového záměru, například místo tabulky logického rámce, která může být pro začínající projekťáky složitá nebo pro definování projektu například volnočasové aktivity nebo kratšího projektu. 

Problém: Jaké jsou hlavní problémy vašeho projektu, které chcete řešit? Doporučuje se zvolit maximálně 3 nejdůležitější. Jakým způsobem jsou tyto problémy aktuálně řešeny, případně jaké jsou existující alternativy vašeho řešení těchto problémů?

Řešení: Ke každému problému, který byl stanoven v předchozím kroku, dopište hlavní vlastnosti vašeho produktu či služby, které budou tyto problémy řešit.

Klíčová metrika: Jak budete měřit že byl problém vyřešen?

Unikátní nabídka hodnoty: Co unikátního nabídnete tomu, komu je váš projekt určen? Jedná se v podstatě o výstižné marketingové heslo. Sdělte, co konkrétního vaše řešení přinese.

Konkurenční výhoda:  Když někomu představíte svůj projekt, co mu brání v tom, aby jej zrealizoval? Co ostatní nemohou jednoduše okopírovat či koupit? Může se jednat např. o specifické znalosti, specifickou osobu – dobré jméno člověka vykonávajícího službu, či již existující zákazníci.

Zákazníci: Kdo bude příjemcem vašeho projektu? Pro koho to děláte?  Nikdy netvrďte, že pro všechny! Zde se vepisují také první vlaštovky – s kým nebo čím můžete začít nejdříve?

Buďte struční, ale při tom maximálně výstižní. Nezapomeňte na Paretovo pravidlo a hledejte opravdu jen ty klíčové parametry a charakteristiky, kterými vás projekt popíšete. Uvidíte, že vám tato technika výrazně usnadní etapu přípravy projektového plánu.  

Stáhněte si šablonu pro projektový plán CANVAS a napište mě, jak se vám osvědčila.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..