Marketing Vánoc naplno pronikl i do světa našich on-line vzdělávačů. Je jedno, zda pracují pravidelně celý rok nebo o nich naopak celý rok neslyšíte, v předvánočním čase se téměř všichni vypjali k heroickým výkonům a předhánějí se v tom, jak nám chtějí v něčem pomoci. A nejvíc tam, kde mě slibují, že mě za mé peníze naučí, jak jich více vydělávat.
Na přednáškách marketingu svým studentům říkám, že SLEVU jako marketingovou podporu prodeje používáme v poměrně jasných a prohlédnutelných situacích:
Zavádím nový produkt
Vstupuji na trh s novým produktem a potřebuji urychlit jeho proniknutí do vědomí svých budoucích zákazníků. Tzv. zaváděcí slevy mohou být účinné, jestliže netrvají dlouho, mám opravdu kvalitní produkt a jsem schopen ho prosadit pro jeho kvalitu. Ve většině případů však ochota nakoupit končí s přechodem na vyšší cenu a také výrazně klesá, jestliže slevu nabízím příliš dlouho (= nikdo to nekupuje ani za tu nizkou cenu).
Vykrývám méně zajímavé období využití
To je charakteristické např. pro slevy ubytovacích zařízení, které nabízejí pobyty v méně atraktivním období jara nebo podzimu. Nebo výprodeje sezonního zboží (lyže na konci sezony), kdy jsem, jako zákazník, ochoten vyměnit nefunkční záruční dobu za nižší cenu výrobku). Tyto akce mohou být úspěšné, pokud máme zákazníky, kteří to akceptují a hledají tím nějaké uspokojení své potřeby.
Recykluji už jednou prodané nebo prodávám neprodejné
To je bohužel nejčastější případ, který u slev najdeme. Opráším ze “skladu” zboží, které už nikdo nekupuje, trochu mu upravím “kabát” a nabídnu ho s neuvěřitelnou cenou tento týden, jenom dnes nebo jen do dnešní půlnoci. Tlakem na čas vytvářím v zákazníkovi pocit, že se jedná o exkluzivní zboží, ke kterému se už jinak nedostane. A tím, že tuto akci vytvořím v rámci vhodného emočního období, což Vánoce bezpochyby jsou, pomáhám těm, kteří ve stresu, shonu a bezradnosti řeší, co komu koupit k “Ježíškovi”. A já jim tak prodám i to, co by za normálních okolností nikdy nekoupili. Co na tom, že po Vánocích pak nevědí, co s tím. Já jsem to své neprodejné, vcelku výhodně, prodal.
Pro koho je vlastně sleva výhodná?
Žádný obchodník vám nebude prodávat své zboží tzv. “pod cenou”. To v praxi znamená, že má jasno, jaké jsou “výrobní náklady” na výrobu produktu nebo služby a k tomu přidává svůj polštář “zisku” . Záleží na prodejnosti, poptávce, období, konkurenci atd., ale vždy bude prodávat s nějakým ziskem. Kdyby to neudělal, byl by pracovníkem v charitě, kde rozdává potřebným to, co už ostatní nespotřebují.
Takže jestliže vám někdo v předvánočním čase nabídne slevu svého produktu o 40 – 60 a někdy i více procent, vždy na tom musí něco vydělat. A vy si jenom můžete udělat obrázek, o kolik vás “obral”, když vám to prodával v původní ceně. Pominu ty, kteří nasadí nesmyslnou vysokou cenu na začátku, aby se pak po slevě dostali na cenu srovnatelnou s konkurencí. I když na to určitá část zákazníků stále “skáče”.
Dalším trikem on-line obchodování je využití negativní vlastnosti platebních karet, a to impulzivního nakupování. Když se totiž u pultu rozhodujete, co koupíte a díváte se do peněženky, kolik vám tam zbývá peněz, je to brzda vašeho nákupu. I když by srdce chtělo, hlava ukazuje, že na to nemáte. S kartou tohle neřešíte. Tam nevidíte konkrétní peníze a jste výrazně více lehkomyslní. A při on-line nákupu jde vlastně jen o pár kliknutí, obzvlášť u těch, co mají svoji kartu automaticky uloženu v platebních bránách. Dvě tři kliknutí a je to tam, zpátky se to moc vzít nedá.
Není už to horší jak spam?
A ještě jednu charakteristiku jsem si letos v adventním období zjistil. Klasický spam je v menšině. Ten mi totiž do e-mailové schránky přijde zpravidla jednou a můj filtr ho umí docela obstojně zlikvidovat. Zatímco upozornění s fantastickou nabídkou nějakého produktu on-line vzdělávacího “odborníka” mi přijde třikrát i vícekrát denně, abych opravdu do dnešní půlnoci nezapomněl nakoupit. Vlastně i vícekrát, protože v rámci affiliate marketingu stejný produkt podporují a vychvalují i další. Je docela zajímavé sledovat, kdo se s kým spojuje, aby prodal. A velmi zábavné je docela sledovat, jaký je stupeň recyklace těchto produktů. Někdo zkouší znovu prodat to, co nabízel za výrazně vyšší cenu na jaře, ale dostal jsem nabídky i na produkty dva roky staré. Asi mám smůlu, že mám dobrou paměť a dost si pamatuji.
A tak jsem drtivou většinu z těchto on-line odborníků postupně odmazával ze své databáze. Vlastně jsem tam nechal jen ty, co mi nic nenabízeli a jen popřáli pohodu o Vánocích.