Pro řízení a vedení funkčního týmu existuje řada odborných publikací, které vám na mnoha stránkách budou popisovat řadu technik a nástrojů, které musíte umět. Vize, poslání, motivační strategie jsou termíny, kterými se dnes hemží snad všechny návody. Teorii tedy máme zvládnutou, ale proč to praxi nefunguje? Protože vaše vize a misí se stanou funkční vizí a misí, až když ji členové vašeho týmu vezmou za svou. Nabízím pět jednoduchých kroků pro to, aby to mohlo fungovat.
1. Co mám dělat?
Jasné zadávání úkolů, zejména novým členům týmu. Ti musí vědět, kde je jejich místo a co se po nich chce. I když to připomíná autokratické metody, začínající tým to potřebuje, demokratické a liberální metody zadávání úkolů si nechte pro zkušený tým, ale i tam je potřeba mít úkoly jasně definované a přidělené.
2. Jak se mi daří?
Zpětná vazba na odváděnou práci není bohužel všude běžná ale její role je zcela nezastupitelná. Každý z nás potřebuje vědět, jak svoji práci zvládá a jak je hodnocena. A jen málokdy k ní máme jasná kriteria hodnocení, podle kterých se můžeme ohodnotit sami. Zaměstnanci to mají jednodušší, leccos se dá vyčíst z výplatní pásky, ale tam, kde tuto možnost nemáte, musíte o to víc využívat hodnocení.
3. Zajímám někoho?
Ve chvíli, kdy členové týmu vědí, co se od nich očekává a jsou pravidelně hodnoceni, začnou od svých vedoucích očekávat lidský přístup. Chtějí, aby se o ně zajímali nejen jako o součást firemního soukolí, ale také jako o lidskou bytost.
4. Jak se nám vede?
Teprve v této fázi se zájem členů obrací z jejich osobního mikrosvěta do toho týmového nebo firemního. Až ve čtvrtém kroku se začínají zajímat o to, jak se vede nejen jim osobně, ale také jejich týmu či celé společnosti.
5. Kam směřujeme
Zájem o týmové nebo firemní vize a strategie členové týmu nebo firmy získávají až na konci tohoto řetězce. Bohužel prezentace vyšších cílů, zpravidla finančních, v řadě organizací předchází základní pravidelné komunikaci mezi vedoucím a jeho lidmi.
Teoreticky je to tedy velmi jednoduché. Budete-li dodržovat posloupnost těchto pěti kroků, bude se vám tým budovat výrazně rychleji a efektivněji. Protože na konci tohoto cyklu je otázka vašich členů: Jak můžeme pomoci? Jak přispějeme k naplnění společných cílů?