Jak využít motivaci v home office.
Přeskočit na obsah

Motivace na Home Office

Úspěšná firma potřebuje kvalitní zaměstnance. Ale také úspěšné zaměstnance, kteří jsou spokojení a v pohodě, protože jsou úspěšní. A úspěšní zaměstnanci = úspěšná firma. Proto je tak důležité hlídat si spokojenost a  motivaci zaměstnanců a jejich angažovanost. Ti se pak budou chtít sami aktivně podílet na dění ve firmě, přicházet s novými nápady a posouvat sebe i celou firmu kupředu. Na první pohled vcelku jednoduchá rovnice, ale její praktické uplatňování již zdaleka tak jednoduché není.

V poslední době je zaklínadlem většiny manažerských školení motivace. Omílají se starší i novější definice a poučky, nabízejí se postupy a prý ověřená zaručená řešení v případových studiích. Ale v praxi je to dost propadák a řada manažerů tak propadá deziluzi a vrací se k osvědčeným metodám cukru a biče. Ty sice také nefungují, ale oni mají alespoň pocit, že to pevně řídí a že problém je zejména ve špatně pracujících zaměstnancích. Investují tak čas a peníze do náboru nových, kteří mají být lepší. Výsledky s nimi ale nepřicházejí a jsou často ještě horší. Navíc ještě zaplacené časem  a energií na zaškolení nového pracovníka do procesů, které ten neschopný vyhozený zvládal „levou zadní“.

Tak, jak tu MOTIVACI tedy správně uchopit?

Daniel Pink, uznávaný autor knih a přednášek k tématu motivace, definuje, na rozdíl od zavedených teorií, tři základní faktory motivace – mistrovství, smysl a autonomii. 

  1. Mistrovství – touha neustále se zlepšovat v něčem, na čem mi záleží. 
  2. Smysl – touha dělat službu nějakému vyššímu cíli.
  3. Autonomie – touha určovat své směřování.

 

Pod mistrovstvím si můžete představit to, že máte možnost uplatňovat a rozvíjet své schopnosti, učit se a zlepšovat a nemusíte jen plnit příkazy „shora“.

Smysl je pak naplnění vaší práce. To, že svůj talent a dovednosti můžete uplatnit pro vytváření věcí, které vám dávají smysl a jsou spravedlivě oceňovány a hodnoceny. A že případná chyba je vaší zkušeností a ne strašákem, který vám je dlouho připomínán a vyčítán.

A autonomie znamená možnost rozhodování o své práci a životě, o způsobech, metodách a času, které využijete pro svůj úspěch.

A já k tomu dodávám, že je ještě také velmi důležité prostředí firmy. Prostředí založené na důvěře a spolupráci, které výše uvedené faktory dovolí realizovat a využít. To je jeden ze základních důvodů, proč snahy o motivaci zaměstnanců selhávají. Chceme měnit techniky práce, ale nechceme změnit zaběhlé prostředí, rituály a pravidla ve firmě.

Jak se to promítá do dnešní doby charakterizované nárůstem HOME OFFICE?

Problém s motivací zaměstnanců a jejich úspěchy se naplno projevuje právě v současné době, kdy řada z nich přešla na HOME OFFICE. Ti z dobře nastavených firem získali jen více autonomie a jejich práce tak nezaznamenala žádné dramatické změny. Jsou úspěšní i nadále a s nimi i jejich firma. Ti ostatní však ztratili každodenní dohled a kontrolu a protože si bez nich neumí sami poradit, jejich výkon klesá. Ze strany jejich manažerů se sice zvýšil počet online porad, konzultací a výkazů, ale ty nerozhodují o kvalitě a úspěšnosti pracovního výkonu.

Námět na změnu - ROWE

ROWE = Results-Only Work Environment (pracovní prostředí založené pouze na výsledcích). Zjednodušeně řečeno – dělej kdy chceš a kde chceš, důležité jsou pouze tvé výsledky.  Bez ohledu na to kdy, kde a jak jich dosáhneš.

Příklady aplikace ROWE:

  • Každá porada je volitelná. V ROWE se před účastí na ní můžu zeptat, co má být jejím výsledkem a jaká je má role na ní. Sám pak posoudím, zda je to dobré využití času.
  • Každý den je jako sobota, kdy jsem pánem svého času. Nemusím čekat na víkend, abych se mohl věnovat pochůzkám, zábavě, nebo oddechu. Když mi to v úterý v práci nejde, jdu raději do sauny. Pak se rozhodnu pracovat v neděli ráno, a nemám při tom výčitky, že bych trpěl workoholismem.
  • Nikdo mně nesoudí za to, jak trávím svůj čas. Žádné poznámky typu „10:00 a ty teprve přicházíš?“ nebo „vy už odcházíte, vždyť je teprve 15 hodin, to už máte hotovo?|“
  • Nemusím žádat o povolení, kdy a kde můžu pracovat nebo nepracovat. Místo toho je důležité pouze to, zda je má práce odvedená dobře.

Nejste hodnoceni na základě výkazu docházky do práce, tím méně za jakési časové přehledy vykonávaných činností. Mluví za vás jen a pouze vaše výsledky. To ale znamená, že musíte dobře vědět, co má být výsledkem vaší práce. To je důležitá složka vaší dohody s managementem firmy, protože to je klíčová část fungování ROWE.  

V tradičním českém manažerském systému zatím najdeme velmi málo zkušeností s touto metodou, inspiraci můžete najít např. na portálu mindtools.com.

Systém ROWE není jen o technice pro home office. Je to vcelku zásadní změna prostředí firmy, kde si každý může určit kde, kdy a jak bude pracovat. U nás je většinová zkušenost spíše s izolací na home office a pak jejím následným zrušením, protože nejsou dosahovány výsledky. V podtextu pak často čteme  rozhořčení manažerů, podle kterých se zaměstnanci na home office víceméně „flákají“ a nic nedělají. Problém není v zaměstnancích, problém je v organizaci práce, prostředí firmy a schopnosti manažerů přizpůsobit se změněným podmínkám a využít je k rozvoji firmy.

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..