Přeskočit na obsah

Strategie pro e-learning

Větu, že e-learning je moderní vzdělávání, dnes najdete téměř v každém nadpisu úvodních nabídek firem a společností, které vám tento produkt nabízí. O tom, co je to e-learning, jaká je jeho historie, současný stav v Evropě nebo jaké jsou zkušenosti s využitím v Čechách jsem psal v minulých dílech této minisérie. Pojďme se nyní tedy podívat na to, jak by mělo vypadat praktické rozhodování o využití on-line výuky v běžné malé či střední firmě nebo i ve škole.

Strategie pro nasazení e-learningu

Společnou chybou skoro všech nabídek a informačních materiálů, zejména na internetu, je vaše informační zahlcení. Od obecných informací, co to je e-learning a jak funguje, přes vychvalování jeho moderních výukových prvků, až ke košatému popisu toho, co vám firma všechno nabízí a slibuje. Ani náznak předpokládané analýzy toho, co vlastně hledáte. Informační smršť, ve které se ztrácíte a zapomínáte na to, co jste vlastně původně chtěli hledat. Zkuste si, spolu se mnou, nyní odpovědět na několik základních otázek, které by vás měly provázet při hledání řešení toho, zda a jak začít využívat e-learning.

Potřebujete splnit zákonnou povinnost pro školení zaměstnanců?

Hledáte  tedy cestu, jak to udělat co nejlevněji a nejefektivněji. Příkladem jsou třeba vstupní kurzy BOZP, PO apod. Proč byste si kvůli jednomu či dvěma kurzům měli pořizovat celý systém? A proč byste měli hledat nebo školit někoho, kdo bude umět s e-learningovou aplikací pracovat a bude s ní řídit vaše vzdělávání?

Jestliže hledáte konkrétní kurz s jasně danou náplní a obsahem, nehledejte e-learning, ale hotové online kurzy. Ty dobře udělané jsou přístupné bez nutnosti LMS nadstavby a celého e-learningového řešení a jejich cena je přijatelná. Problém tak vyřešíte elegantně, rychle a efektivně, a s minimálními náklady.

Potřebujete školit obecné nebo firemní informace či dovednosti?

Hledáte informace, které jsou společné pro většinu oborů a pozic. Nebo máte firemní specifika, která do kurzu potřebujete dostat? To totiž určuje buď kvalitu a zaměření lektora nebo výukového kurzu. Kurz s obecnými informacemi si můžete koupit (viz bod1), ale firemní specifika si již musíte nechat zpracovat na zakázku odborníkem. To je drahé a pro jednorázovou akci je výrazně jednodušší hledání živého lektora. Jestliže ale potřebujete takový kurz často opakovat, ať již z jakéhokoliv důvodu, pak je dobré začít uvažovat o jeho on-line variantě.

Jestliže potřebujete vlastní specifické kurzy, spočítejte si, kolikrát za rok je potřebujete realizovat a pro kolik zaměstnanců. Spočítejte náklady na přípravu všech školení, dopravu zaměstnanců, jejich prostoje v práci, cenu lektorů. Na druhé straně si nechte  spočítat, kolik bude stát výroba takovéhoto specifického kurzu a jeho používání vašimi zaměstnanci.  Opět zde platí, že kvůli pár kurzům,  byť opakovaně používaným, ještě nemusíte pořizovat celé LMS, ale lze to vyřešit koupí či pronájmem jednotlivých kurzů a to i na zakázku vyrobených.

Chcete začít budovat strategické a dlouhodobé vzdělávání zaměstnanců?

To je teprve správný start pro uvažování o nasazení skutečného e-learningu. Ale proč kupovat hotové celé řešení, ze kterého budete využívat jen 15 – 20% v začátcích jeho nasazení.

Správný e-learning musí být stavebnicový, postupně doplňovatelný o další moduly. Používám jen to, co potřebuji a v případě potřeby doplním o další funkcionality, tak jak nastane čas jejich potřebného nasazení. LMS také musí umožnit využívání obecných kurzů stejně tak jako kurzů specifických.

Budete mít zdroje, finanční i lidské, na technické zajištění a provoz systému nebo na výrobu potřebných kurzů?

To je skrytý problém, který odhalíte až při provozu. Zdánlivě levné řešení se vám prodraží při jeho správě a provozu nebo nutností zakázkové výroby potřebných kurzů. Potřebné technické inovace při aktualizacích softwaru nebo aplikací. Nutnost vyčleněných IT specialistů pro práci s LMS. Potřeba kvalitních lektorů nebo alespoň autorů, kteří tvoří výukové materiály. Lidi, kteří zajistí správné technické a didaktické zpracování kurzů používaných v LMS. Opravdu na to máte?

E-learning má pomáhat a ne se stát trpěnou položkou v rozpočtu, která stále narůstá. E-learning musí bavit a zaměstnanci ho musí chtít využívat, protože jim pomáhá a nezdržuje. Pro Vás musí být e-learning dobrým a efektivním outsourcingem. Minimum nákladů spojených s jeho provozem a zajištěním a maximální efektivita při jeho používání.

Ve školství je situace trochu odlišná, protože tam předpokládáme zejména důraz na dlouhodobé a opakovatelné používání a vyhodnocování spojené s předmětovým hodnocením, ale posloupnost základních otázek, efektivita a nákladovost řešení zůstává stejná.

Analyzujete své vzdělávací potřeby?

Jestliže tedy uvažujete o nasazení e-learningu do vašeho firemního vzdělávání, odpovězte  si na uvedené základní otázky a hledejte toho, kdo vám takto definované potřeby dokáže uspokojit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..