Přeskočit na obsah

Základ osobního managementu

  • od

 

Co je základem osobního managementu?

Chcete-li vést jiné, musíte umět vést sami sebe!

O managementu se často říká, že je to věda o vedení lidí. Ale protože v týmové i firemní práci platí více než kde jinde, že příklady se následují, musíme si nutně položit otázku. Lze být dobrým manažerem týmu, když neumím řídit a vést sám sebe? Přesto se paradoxně ve všech manažerských školách klade důraz na manažerské dovednosti zaměřené na okolí a směrem “ven”. A na management sebe sama se zapomíná a v mnoha případech si troufnu říci i podceňuje. Jakoby samotné nástroje měly být zárukou úspěchu.

Pojďme se tedy podívat na to, co je rozhodujícími faktory osobního managementu.

Postoje a role

Jaké jsou dopady mých postojů na mou práci, na mé okolí, na rodinu, na kamarády. Napište si na papír vaše postoje – co je pro vás důležité! A proč? Protože vám to pomůže rozdělit postoje podle vnímání důležitosti a dopadu na vaše okolí. A stejným způsobem sepište vaše role. Jaké  jsou – v práci, ve volném čase, v rodině? S kterými jste spokojen, které vám vadí, které chcete změnit? Opět velmi přesně analyzujte, získáte podklady k vašim plánovaným změnám.

Priority

Co pokládáte za důležité a proč? Jaké máte pořadí priorit? Priority jsou v těsném souladu s postoji a odráží naši schopnost vnímání reality svého okolí i sebe sama.

Časové plánování

Schopnost dobře plánovat čas je základní manažerskou funkcí.  Jako základní časovou jednotku zvolte týden. V tomto horizontu uvažuje drtivá většina lidí, máme takové kalendáře, pracovní dobu atp.

Paretovo pravidlo

Paretovo pravidlo se v poslední době stává zaklínadlem v mnoha oborech. Ale stále je to základní strategická pomůcka pro rozhodování. Říká, že 80 % úspěchu zajistí činnosti, které trvají 20 % času. Odhalte, které věci jsou pro vás důležité, a které naopak ne. Dělejte jen důležité věci, které vám přinášejí prospěch. Důležitost vašich činností by měla vycházet z vámi stanovených priorit a cílů.

Delegování a outsourcing

Velmi důležitou manažerskou schopností je přenos pravomocí a zodpovědností na podřízené a externí dodavatele. Výkonnost se nehodnotí podle množství času stráveného v práci, ale podle efektivního využívání zdrojů, které máte k dispozici, tedy i času. Ať se jedná o jakkoliv malý úkol, téměř vždy můžete využít služeb dalších lidí a převést na ně minimálně část úkolu.

Pochvala a motivace

Pochvala je „palivem“ pro náš vnitřní motor. Pokud se nám něco povede, je potřeba nejen analyzovat příčinu úspěchu, ale také se za něj pochválit a posilovat tak pozitivní zpětnou vazbu. Zejména potřebnou změnu návyku musíte doprovázet pochvalou a spirálou pozitivní motivace. Dobře splněný malý úkol nám dává chuť a sílu plnit i úkoly složitější. Ve vztahu ke členům týmu nám pochvala přijde normální, ve vztahu k sobě samému pak ale jako něco nepatřičného až divného. Naučte se chválit sebe sama za povedeno práci. A také se za ni odměnit.

Jen přečtením si ale svůj osobní management ani nevytvoříte, ani nevylepšíte. To lze jen aktivní každodenní prací. Chcete-li tedy stát se dobrým manažerem je managementsusmevem.cz připraven vám na této cestě pomoci .

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..