Přeskočit na obsah

Znáte KANBAN?

Kanban, jak už sám název trochu napovídá, je technika, jejíž vznik se připisuje japonské firmě Toyota. Metoda, která byla původně zaměřena na proces řízení pracovního toku a jeho zlepšování se postupem doby stala jednou ze základních technik tzv. agilního projektování a dnes je takřka nedílnou součástí každé dobré a efektivní projektové aplikace na našich počítačích a mobilních zařízeních. Pojďme si ji proto trochu představit.

První KANBAN ve firmě Toyota – konec 40. let 20.století v rámci modelu „just in time“

Základ techniky je v tzv. nástěnce a kartách úkolů. V nedávné historii to byla skutečná nástěnka, na kterou se umísťovali tzv. post-it lístky s jednotlivými úkoly. Dnes tuto fyzickou nástěnku nahrazují „nástěnky“ nebo tzv. „tabule“  projektových aplikací, post-it lístky jsou představovány „kartami“, které mají stejnou důležitou vlastnost, tj. lze je přemísťovat  na tabuli do vytvořených oddílů.

Základní rozdělení tabule je na tři oddíly: ToDo – Work/In Progress – Done.  V prvním sloupci jsou připravené úkoly. Ve druhém pak úkoly nebo činnosti, které se aktuálně zpracovávají, ve třetím pak úkoly, které jsou splněné.   Určitě vám to připomene jednu z metod hodnocení projektových činností 0-W-100, takže vidíte, že projektové techniky se velmi často vzájemně doplňují.

Pro řízení složitějších projektů se používá nástěnka KANBAN v rozšířené verzi:  Backlog-Requested – In progress – Done – Ready To Archive což lze volně překládat jako Plánované úkoly – Požadované úkoly – V procesu plnění – Splněno – Schváleno/Možno archivovat.

Každý z těchto sloupců představuje jednu z fází vašeho pracovního procesu a současně ukazuje stav vašich pracovních nebo činností. V každém sloupci jsou umístěny „karty“ s konkrétními úkoly nebo činnostmi vaší projektové WBS.

Potřebujete-li vidět konkrétní plnění činností jednotlivými členy vašeho týmu, můžete rozšířit počet sloupců v sekci WORK a každý sloupec přiřadit jednomu členu vašeho týmu.

Technika Kanban je určena zejména k optimalizaci řízení realizace projektových činností (kdo?, kdy?, kde?), takže důležitým krokem je co nejpřesnější definice pracovních činností a úkolů. Tomuto procesu v projektu říkáme rozpad pracovních činností a nejčastěji využíváme tzv. rozšířenou WBS. Můžeme k tomu využít i dalších technik, jako je například analýza příčin a následků nebo Ishikawa diagram, ale těm se budeme věnovat v některém z dalších příspěvků.

Důležité je tedy pochopit a správně definovat konkrétní činnosti ve vašem projektu, kterým přiřadíte potřebné zdroje, primárně tedy konkrétního člena vašeho týmu a potřebný čas ke splnění úkolu.

Tento krok je důležitým základem pro další etapy řízení vašeho projektu. Vizualizace činností a úkolů na kartách a možnost jejich přesunu mezi jednotlivými sloupci je podstatou techniky KANBAN a vy ji můžete využít ve svém projektu, ať již využíváte tradičních nebo agilních projektových metod.

Prakticky si můžete tuto techniku vyzkoušet například v aplikaci TRELLO, kterou lze propojit například s vaším účtem v Teams. Tím získáváte velmi silný a efektivní nástroj jak pro přípravu tak i pro řízení vašich projektů. Práci s propojenými aplikacemi se budeme věnovat v některém z dalších článků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..